Kurkistus laatikon ulkopuolelle
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
Yhä useampi yritys luottaa rekrytointinsa ulkoiselle kumppanille. Laadukkaan yhteistyön kautta yrityksillä on mahdollisuus rakentaa itsestään parempia mielikuvia työnhakijoille ja välttää virherekrytoinnit.
”Menestys lähtee ihmisistä sen takana. Rekrytointi on tämän vuoden kuuma peruna, eikä ole liioiteltua sanoa sen olevan yksi yrityksien toiminnan ja kasvun tärkeimmistä prosesseista”, vakuuttaa vuodesta 2015 rekrytointikumppanina toimineen Helmitehdas Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Nieminen.
Asiantuntijoista käydään nyt kovaa kilpailua toimialasta riippumatta. Moni yritys on törmännyt haasteisiin rekrytoinneissaan: osaavia tekijöitä on ollut vaikea houkutella avoimiin työpaikkoihin perinteisin rekrytointimenetelmin.
”Yritykset ovat ymmärtäneet ulkoistamisen hyödyt oikeiden tekijöiden tavoittamiseksi, sillä perinteiset tavat eivät enää riitä. Tehtävänämme on auttaa asiakkaamme näkemään yrityksen osaamistarpeet aiempaa laajemmassa valossa peilaten kokonaisuutta yrityksen kulttuuriin ja rekrytoitavan henkilön persoonaan”, Nieminen kertoo.
Selkein muutos on tapahtunut rekrytointitavoissa. Esimerkiksi suorahaku eli headhunting on mielletty aiemmin vain ylimmän johdon rekrytointivälineeksi. Helmitehtaalla suorahakua käytetään osana jokaista rekrytointiprosessia position tasoon katsomatta, ja jopa 80 % työllistyneistä on löytynyt tehtävään suorahaulla.
Kilpailijakentässä erottautuakseen yrityksien on tehtävä aiempaa enemmän töitä myös rekrytointien ulkopuolella. Kokonaisvaltaisena ja luotettavana kumppanina Helmitehdas haluaa tarjota asiakkailleen kattavia palvelukonsepteja esimerkiksi työnantajamielikuvatyön ja myyntivalmennuksen parista.
”Me uskomme, ettei kenenkään pidä tyytyä vain hyvään, jos erinomainen on saavutettavissa. Siksi haluamme tarjota asiakkaillemme kokonaisvaltaista palvelua rekrytointien rinnalla. Voittavan tiimin rakentaminen ei tapahdu itsestään, vaan se vaatii aktiivista panostamista esimerkiksi työnantajamielikuvan systemaattiseen kehittämiseen.”
Positiivinen työnantajamielikuva kiinnittää asiantuntijoiden huomioin, houkuttelee taloon uutta osaamista ja sitouttaa nykyiset työntekijät yrityksesi tavoitteisiin, kulttuuriin ja visioon.
”Palveluidemme laajentaminen oli alkujaan asiakkaidemme toive. Saimme useammalta taholta pyyntöä osaamisemme jakamisesta esimerkiksi tehokkaan myyntitiimin rakentamiseen ja työnantajamielikuvatyöhön. Kannustamme yrityksiä valitsemaan kumppaninsa viisaasti, sillä toimiva kumppanuus on satsaus tulevaisuuteen.”
Myös Helmitehtaalla katseet ovat kääntyneet kohti tulevaa.
”Tällä hetkellä etsimme uusia tiimiläisiä valloittaaksemme loputkin Suomesta uudenlaisella rekrytointiajattelullamme. Emmekä jää vain Suomen rajojen sisälle – tarkoituksenamme on tarjota asiakkaillemme palveluita ympäri Pohjoismaita”, Nieminen hymyilee.
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...
Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....