Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

2 minuutin lukuaika

Näin hurmaat työnhakijan

Featured Image

Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi. Mihin perinteisiin sudenkuoppiin moni yritys sortuu ilmoituksissaan?

”Harva yritys uskaltaa irrotella työpaikkailmoituksissaan erottuen joukosta positiivisesti. Yleisesti ottaen epäonnistuneiksi mielletyt ilmoitukset voidaan jakaa kahteen joukkoon: niihin, joissa sorrutaan käyttämään kuluneita fraaseja ja niihin, jotka eivät oikeastaan kerro työpaikasta mitään konkreettista”, Helmitehdas Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Nieminen kertoo.

Työpaikkailmoituksella on suuri merkitys onnistuneessa rekrytoinnissa. Käytettiinpä rekrytointiprosessissa suorahakua tai ei, on ilmoitusteksti monelle työtä harkitsevalle ensimmäisiä kohtaamispisteitä mahdollisen tulevan työnantajan kanssa. Tekstin pohjalta syntyy käsitys siitä, onko tarjolla oleva rooli hakijalleen mieluinen niin tehtävänkuvan kuin yrityksen kulttuurin näkökulmasta.

"Moni sortuu omaan näppäryyteensä. Työpaikkailmoituksia tehdessä on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen, jos asia mietityttää. Pahimmassa tapauksessa yritys voi menettää loistavia hakijoita vain siksi, ettei mielenkiintoisesta roolista ole osattu kertoa oikein."

Työpaikkailmoitus ei ole tähtitiedettä

Toimiva työpaikkailmoitus on informatiivinen ja yrityksensä kulttuuria kuvastava olematta kuitenkaan liian pitkä. Työnhakija ei halua käyttää aikaansa turhaan jargoniaan.

Mitä sinun kannattaa ottaa huomioon työpaikkailmoitusta laatiessasi? Listasimme Helmitehtaan parhaat vinkit toimivaan työpaikkailmoitukseen!

  1. YMMÄRRÄ ROOLI
    Kaikki lähtee hyvästä pohjatyöstä. Pystyäksesi kertomaan haettavasta roolista tarpeeksi selkeästi, on rekrytointia suorittavalla tiimillä oltava kattava käsitys kokonaiskuvasta. Älä siis kiirehdi työpaikkailmoituksen julkaisemista ennen kuin rooli on kristalliakin kirkkaampi kaikille prosessissa mukana oleville.

    Näin varmistat myös sen, että mahdollisten hakijoilta tulevien kysymysten kohdalla osaat tarjota vastaukset aikailematta.
  2. TIEDOSTA KOHDERYHMÄSI
    Piinkova tietotekniikan ammattilainen haluaa todennäköisesti tulla kohdatuksi ilmoitustekstissä eri tavalla kuin ensimmäistä kesätyötään hakeva asiakaspalvelija. Mieti siis, mitä kohderyhmää haluat puhutella ilmoituksella. 

    Kohderyhmän hahmottaminen auttaa sinua myös työpaikkailmoituksen jakamisessa ja kanavavalinnoissa. Kun tiedät, mitä kohderyhmää tavoittelet, pystyt julkaisemaan ilmoituksen juuri niissä kanavissa, joissa kohderyhmä liikkuu.
  3. MITÄ, MITEN JA MIKSI?
    Paras työpaikkailmoitus vastaa kolmeen peruskysymykseen: mitä, miten ja miksi. Ne ovat asioita, joita jokainen työnhakija haluaa kuulla uutta työtä harkitessaan.

    Muista olla informatiivinen ja kertoa konkreettisia esimerkkejä työnkuvasta, kehitysmahdollisuuksista ja tiimistä. Jos haluat, voit nimetä ilmoituksessa myös henkilöitä tiimistä, johon uusi kollega tulee työllistymään.
  4. ÄLÄ SORRU KLISEISIIN
    Klassinen ohje on välttää kuluneiden fraasien toistamista työpaikkailmoituksesta toiseen. Näitä ovat esimerkiksi näköalapaikka, tekemisen meininki sekä huipputyyppi... Tunnistat varmasti genren, josta puhumme.

    Kliseiden sijaan on syytä keskittyä kuvailemaan esimerkiksi niitä taitoja, joita roolin menestyksekäs hoitaminen edellyttää. 
  5. MUISTA KIELIOPPI
    Viimeistelty ja huoliteltu kieliasu luo mielikuvia yrityksestä työpaikkailmoituksen takana. Muista siis tarkastaa teksti ennen julkaisua, ja hyödynnä tarvittaessa myös toista silmäparia. 
  6. ANNA KULTTUURIN NÄKYÄ
    Kuten sanottu, on työpaikkailmoitus monelle se ensimmäinen kohtaamispiste yrityksesi tai haettavan roolin kanssa. Uskalla siis nostaa ilmoituksessa oma kulttuurinne esiin: haluatte varmasti joukkoonne tekijöitä, jotka allekirjoittavat samat arvot ja toimintatavat kanssanne.

    Työpaikkailmoituksien ei tarvitse olla kuivia. Hassuttele, heittäydy ja ole luova juuri sinun yrityksesi näköisesti. Paras lopputulos syntyy pukemalla sanoiksi ne asiat, joita elätte ja hengitätte päivittäin työyhteisössänne. 

Jos työpaikkailmoituksien laatiminen tuottaa hankaluuksia, kannattaa apuun ottaa ammattilainen. Helmitehdas on valmiina auttamaan sinua ja yritystäsi joukosta positiivisesti erottuvien työpaikkailmoituksien laatimisessa – laadukasta rekrytointiprosessia unohtamatta. 

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...

Lue lisää
Voittavien tiimien rakentaja

Voittavien tiimien rakentaja

Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...

Lue lisää
Näin hurmaat työnhakijan

Näin hurmaat työnhakijan

Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....

Lue lisää