Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

1 minuutin lukuaika

Johtajarekryt määrittävät yrityksen suunnan

Featured Image

Herättääkö sanapari Executive Search jotain mielikuvia? Varmasti – kyseessä on nimittäin jokaiselle tuttu ylimpään johtoon ja hallitusammattilaisiin kohdistettu suorahakuprosessi, jolla on aina vaikutus yrityksen suuntaan.

HelmiTalkin kymmenennessä jaksossa Hakonen Solutions Oy:lla kaupallisena johtajana vuoden 2022 loppupuolella aloittanut Katarina Katajainen kertoo näkemyksiään niin johdon rekrytointiprosessista kuin siitä, millainen merkitys uudella, talon ulkopuolella rekrytoitavalla johtajalla on yrityksen tulevaisuuteen.

Katarina osallistui loppukesästä 2022 Helmitehtaan rekrytointiprosessiin, jossa haimme Hakoselle kaupallista johtajaa täysin uuteen rooliin. Katarina osallistui prosessiin suorahaun kautta, kun Helmitehtaan toimitusjohtaja Marjukka Nieminen lähestyi häntä yhteydenotolla avoinna olevaan paikkaan liittyen. Tehtävän kuvaus ja sisältö vaikutti mielenkiintoiselta, joten Katarina päätti hypätä mukaan prosessiin.

"Koko rekrytointiprosessi sujui hyvin. Kokemus ensikohtaamisesta alkaen oli välitön ja yhteydenpito oli avointa. Helmitehdas onnistui luomaan turvallisen ja luottamuksellisen tilan, jossa jaoimme näkemyksiä puolin ja toisin", Katarina tiivistää.

Luottamus onkin yksi merkittävin osa johtotason rekrytointeja, sillä valtaosa niistä toteutetaan lähes pelkästään suorahakuna. Niin yrityksen kuin prosessissa mukana olevien henkilöiden on pystyttävä luottamaan siihen, että tietoa yrityksestä ja hakijasta välitetään avoimesti kumpaankin suuntaan. Vain siten päästään lopputulokseen, jossa molemmat osapuolet löytävät itseään palvelevan ratkaisun.


Uusi johtaja kuuntelee ja pyrkii ymmärtämään

Kaupallisen johtajan rooliin astuminen on tuonut Katarinalle mukanaan monipuolisia uusia haasteita työrintamalla.

"Kaupallisen johtajan rooli on strateginen. Emme puhu pelkästään myynnistä tai uusasiakashankinnasta, vaan laajemmin asiakkuuksien kehittämisestä ja johtamisesta, uusien liiketoimintamahdollisuuksien analysoinnista, palveluiden kaupallisesta konseptoinnista ja vaikkapa hankintaprosessien haltuunotosta. Markkinointia unohtamatta", Katarina kuvailee.

Laajassa kokonaisuudessa tärkeään asemaan nousee yhteistyö erilaisten sidosryhmien kanssa niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolella. Kaupallinen johtaja mahdollistaa yrityksessään kaupallisuuden merkityksen ymmärtämistä ja kasvattamista kaikilla tarvittavilla osa-alueilla.

Valmiiseen pöytään ei kuitenkaan kannata odottaa astuvansa. Uudelta johtajalta odotetaan usein paljon jo ennen kuin hän on ehtinyt aloittaa tehtävässään. Tavoitteita asetetaan niin omaan rooliin kuin mahdollisesti kulttuuriseen tekemiseen liittyen.

"Yksi ihminen ei toki pysty yrityskulttuuria tekemään. Yrityskulttuurihan on sitä, mitä tehdään, kun kukaan ei ole katsomassa.  Jos yrityksessä olevaa kulttuuria, toimintamalleja ja rakenteita halutaan muuttaa, vaatii se strategista päätöstä asiasta ja muutoksen johtamista. Tärkeää on myös sitouttaa koko henkilöstö", Katarina kertoo.

Taloon uutena astuva johtaja voi kuitenkin tuoda mukanaan paljon uutta näkemystä ja haastaa jo olemassa olevia tapoja, mikäli sille nähdään tarve. Kun takana ei ole pitkää historiaa, on tärkeintä kuunnella ja yrittää ymmärtää. 

HelmiTalkin kymmenennen jakson lopussa Katarina jakaa vinkkejä, joiden avulla hän kokee päässeensä urallaan mielenkiintoisista tehtävistä toiseen. Nappaa siis jakso haltuusi oheiselta videolta!

 

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...

Lue lisää
Voittavien tiimien rakentaja

Voittavien tiimien rakentaja

Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...

Lue lisää
Näin hurmaat työnhakijan

Näin hurmaat työnhakijan

Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....

Lue lisää