Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

3 minuutin lukuaika

Rekrytoinnin ostajan muistilista – näin onnistut

Featured Image

Rekrytointi vaatii onnistuakseen asiantuntijuutta, aikaa ja verkostoja. Joskus uutta tiimikaveria etsiessä on järkevintä vapauttaa oma aikasi ydinosaamiseesi ja hyödyntää rekrytoinneissa kumppania.

Kaikkea ei tarvitse ehtiä tai osata tehdä itse. Rekrytoinnin ulkoistaminen kumppanille on monesti kustannustehokas vaihtoehto, joka varmistaa laadukkaan lopputuloksen ja juuri yrityksesi tarpeisiin sopivan asiantuntijan löytymisen.

On kuitenkin syytä muistaa, ettei rekrytointia kannata ulkoistaa kenelle tahansa. Kumppanin valinta on yksi rekrytoinnin tärkeimpiä vaiheita. Oikean kumppanin löytymisen jälkeen on aika kääriä hihat ja laittaa homma rullaamaan.

Ammattitaitoinenkaan kumppani ei yksissään takaa loistavaa lopputulosta, jos et ole valmis käyttämään rekrytointiin omaa aikaasi. Rekrytointeja ei voi vain "unohtaa" kumppanin hoiviin.

Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen! Kokosimme sinulle muistilistan, jonka avulla rekrytoinnin ostaminen sujuu vaivatta. Ja me olemme aina valmiita auttamaan.

Valitse kumppani tarpeisiisi

Rekrytointia palveluna tarjoavien toimijoiden kirjo on valtava. Kannustamme sinua miettimään, mihin tarpeeseen kumppania haet ja etsimään yrityksesi arvoja vastaavan ja haettavan roolin sekä toimialasi erikoispiirteet tuntevan yrityksen rekrytoinnin toteuttajaksi.

  • ENSIVAIKUTELMA. On hyvä muistaa, että rekrytointia suorittava yritys toimii yrityksesi brändilähettiläänä kaikille työnhakijoille ja suorahaettaville ammattilaisille. Ensivaikutelman luominen on tärkeä osa jokaista kohtaamista, sillä se jättää pysyvän jäljen yrityksestäsi.

  • MAINE. Maine kiirii aina edelläsi – myös rekrytointiyrityksissä. Pyri selvittämään, millainen maine kumppaniehdokkaalla on juuri siinä kohderyhmässä, josta haluat uuden työntekijäsi tavoittaa.

  • TYÖNANTAJAKUVATYÖ. Valitulla kumppanilla on tärkeä rooli yrityksesi työnantajakuvatyössä, sillä jokainen rekrytointi rakentaa työnantajakuvaa eteenpäin. Miten uskot juuri tämän kumppanin vaikuttavan yrityksesi työnantajakuvaan?

  • TOIMIALAOSAAMINEN. Teot puhuvat enemmän kuin sanat. Selvitä, millaisille toimialoille ja millaisiin rooleihin kumppaniehdokas on tehnyt rekrytointeja aiemmin. Ovatko osaaminen ja verkostot tarpeisiisi sopivia?

  • KONSULTIN AMMATTITAITO. Rekrytointi on ihmisten kanssa tekemistä. Prosessia hoitavan konsultin on hallittava monta osa-aluetta myydessään yritystäsi ja avointa paikkaa työnhakijoille, punnitessa hakijoiden persoonia, osaamista ja soveltuvuutta sekä huolehtiessa ensiluokkaisesta hakijakokemuksesta.

 

Tiedosta käytettävät resurssit

Yhden rekrytoinnin hinta on kaikkea muuta kuin rekrytointikumppanin laskuttama summa. Ennen prosessin alkua onkin hyvä tiedostaa, mitä kaikkea kokonaiskustannuksia pohtiessa on otettava huomioon. Näin säästyt yllätyksiltä matkan varrella.

  • HINTALAPPU. Näkyvin osa rekrytointikustannuksia lienee hintalappu, jonka kumppani palvelulleen asettaa. Selvitä, mitä kaikkea saat ilmoitetulla summalla ja varmista, että pelimerkit ovat selvillä puolin ja toisin.

  • OMA TYÖAIKANNE. Kustannuksia miettiessä on tärkeää muistaa laskea hinta myös omalle työllenne. Kuinka monen henkilön aikaa joudutte käyttämään rekrytoinnin toteuttamiseen prosessin eri vaiheissa? Miten paljon työtunteja kertyy?

  • REKRYTOINNIN KESTO. Hyvä kumppani osaa ottaa aikaa rekrytoinnille ilman, että prosessi venyy kuukausien mittaiseksi. Kysy suoraan, missä ajassa rekrytointi suoritetaan maaliin ja miten eri työvaiheet tälle aikajanalle ajoittuvat. Näin osaat varautua kalenteroimaan omaa aikaasi rekrytoinnille tarvittaessa myös itse.

  • TAKUU. Helmitehtaalla jokainen rekrytointitoimeksianto pitää sisällään 6–12 kuukauden takuun. Valitettavasti näin ei aina ole – ja tästä on oltava tietoinen etukäteen. Hintalappu nousee yllättävän suureksi, jos virherekryn vuoksi joudutte etsimään nopealla aikataululla jälleen uutta osaajaa.

 

Vaadi selkeää vastuunjakoa

Kumppanin palveluita käytettäessä vastuunjako ja roolitus nousevat ensiarvoisen tärkeään asemaan. Kun tunnet kumppanisi, on prosessi helppo aloittaa ilman syvällistä tutustumisleikkiä. Ensimmäistä yhteistä rekrytointia tehdessä alun jumppaan on kuitenkin uskallettava käyttää aikaa.

  • ROOLITUS. Vaadi selkeä kuvaus prosessista vaiheineen ja vastuualueineen. Kuva hoitaa prosessin viestinnän teidän tai hakijoiden suuntaan? Mitä osa-alueita kumppani ottaa hoitaakseen ja mitkä ovat teidän tehtävälistallanne?

  • OMA PANOKSENNE. Yleensä rekrytointi vaatii aikaa myös asiakkaan suunnalta jokaisessa vaiheessa. Selvitä siis, mitä kaikkea sinulta odotetaan. Miten paljon rooli vaatii hiomista yhdessä ennen haun julkistusta? Millaisia kommentteja teiltä vaaditaan työpaikkailmoitukseen ja muihin materiaaleihin? Tarvitaanko teiltä näkemystä suorahakuun liittyen? Missä vaiheessa pääsette itse haastattelemaan kärkiehdokkaita?

  • YKSITYISKOHDAT. Selkeys on kaiken alku ja juuri. Millaisia yksityiskohtia rekrytointiin liittyy, joista sinun on oltava tietoinen jo ennen prosessin alkua?

  • SPARRAUS. Kysy suoraan, onko sinun mahdollista saada tukea ja sparrausta rekrytoinnin eri vaiheissa niin halutessasi. Sparraus voi liittyä esimerkiksi valintapäätökseen tai huomioihin, joita sinulle on noussut omien haastattelujenne aikana.

 

Ota kumppani mukaan roolin määrittelyyn

Voi olla, että sinulla on selkeä kuva haetusta profiilista ja tarpeestanne. Ulkopuolinen näkemys voi auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuutta uudelta kulmalta, joten kumppani on hyvä ottaa mukaan suunnitteluun jo ennen profiilin lukkoon lyömistä.

  • RESURSSITARVE. Rekrytointeja tehdään moniin tarpeisiin niin kokoaikaisiin kuin määräaikaisiin työsuhteisiin. Onko rekrytarpeenne pitkäaikainen vai liittyykö se johonkin projektiin? Haetteko uutta positiota vai täytetäänkö rekrytoinnilla vanhaa paikkaa? Näillä kaikilla on vaikutusta lopputulokseen.

  • PROFIILI. Profiilin määritys on tärkein osa rekrytointia. Kun profiilin määritys tehdään kunnolla, voidaan työpaikkailmoitus rakentaa juuri oikeaa kandidaattikuntaa houkuttelevaksi. Näin varmistetaan, että niin avoimen haun kuin suorahaun kautta löytyvät ehdokkaat ovat yrityksenne tarpeisiin sopivia.

  • OSAAMISEN SAATAVUUS. Osaava kumppani kertoo realistisesti sen, miten helposti haluttu osaaminen on löydettävissä – ja millainen hintalappu sille on palkkauksen ja muiden etuuksien kautta annettava.

Tuumasta toimeen!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kun yhteistyö rekrytointikumppanin kanssa aloitetaan perusteellisella pohjatyöllä, ei esteitä onnistumiselle matkan varrella ilmene, ja pääsette nauttimaan uuden tiimikaverinne panoksesta hyvillä mielin.

Muista siis napata tämä muistilista haltuusi, kun valitset rekrytointikumppania uutta rekrytointia aloittaessasi. Me Helmitehtaalla olemme mieluusti apunasi ja valmiita etsimään juuri sinun tiimiisi ja tarpeisiisi sopivat osaajat takaamaan yrityksesi menestystä!

Pelisäännöt onnistuneen yhteistyön takana

Toimiva rekrytointikumppanuus rakentuu sovittujen pelisääntöjen äärelle. Kun kumppanuuden osapuolilla on selkeä käsitys yhteistyön suunnasta, on...

Lue lisää

Myynnin johtaminen on ihmisten johtamista

Myyntijohtajan tärkeimmät ominaisuudet rakentuvat ihmisläheisyyden ja systemaattisuuden ympärille. Myynnin johtaminen kun on ihmisten johtamista.

Lue lisää

Karoliina Laakso liittyy Helmitehtaan tiimiin

Karoliina Laakso aloittaa Helmitehtaan uutena kasvona Head of People, Culture & Recruitment -roolissa 3. tammikuuta 2023 alkaen liittyen myös...

Lue lisää