Kurkistus laatikon ulkopuolelle
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
”Rekrytointi on intohimoala, jolle on helppo antaa itsestään paljon. Onneksi se antaa samalla mitalla takaisin”, kirjoittaa Helmitehtaalla rekrytointikonsulttina toimiva Maria blogissaan rekrytoijan arjesta.
Viime syyskuu muutti paljon. Otin hypyn uuteen, kun aloitin täysin uudella toimialalla päästen haastamaan itseäni Helmitehtaan innostuneen tiimin kannustamana. Vaikka kokemusta rekrytoinneista oli kertynyt jo entuudestaan takataskuun, oli talon sisällä toteutetuista rekrytoinneista iso harppaus ulkoistettuihin rekrytointeihin. Jännitti, mutta hyvällä tavalla. Odotin paljon!
Tuo odotus on onnekseni palkittu moneen otteeseen. On ollut suuri ilo päästä toteuttamaan rekrytointeja alusta loppuun asiakashoidollisen puolen kera ja nähdä itsekin se, miten paljon pieni ihminen voi kehittyä lyhyessä ajassa.
Olen päässyt tarttumaan mitä moninaisimpiin hommiin ja oppimaan monipuolisesti alan kiemuroista. Rekrytointikonsultin työ pitää sisällään keskusteluita niin kandidaattien kuin yritysasiakkaiden ja kollegoiden kanssa rekryprosessien eri vaiheisiin liittyen. Homman sydän kiteytyy tietysti kandidaattien haastatteluihin, joita toteutetaan niin puhelimitse, Teamsissa kuin ihan paikan päällä.
Ei liene yllätys, että työni parhaita puolia on olla mahdollistamassa ihmisten unelmia. Pääsen kulkemaan työnhakijan rinnalla hänen matkaansa ja olla se tuki ja turva, johon hän voi tarpeen tullen nojautua. Se on iso vastuu ja luottamuksenosoitus, jota kannan ylpeydellä.
Rekrytointikonsulttina on tärkeää suunnitella työviikkonsa useampi viikko etukäteen. Asioiden ylös kirjaaminen selkeyttää asioita niin itselleni kuin tiimilleni, kun jokainen tietää, mitä milloinkin teen.
Pyrin pitämään viikkoni rakenteen samankaltaisena. Haastattelen kandidaatteja yleensä tiistaisin ja torstaisin, jolloin viidestä kuuteen haastattelua lähes putkeen pienellä liikkumavaralla. Haastattelujen keskittäminen tietyille päiville estää rikkonaisuutta – yksittäiset haastatteluslotit siellä täällä käyvät pidemmän päälle uuvuttavaksi.
Haastattelupäivät alkavat noin kahdeksalta, ja kullekin haastattelulle on varattu aikaa noin 45 minuuttia. En halua kuitenkaan tuijottaa kelloa, vaan nopeammin toimittaessa lopettelemme aiemmin ja vastaavasti jutun riittäessä voimme puhua myös pidempään.
Haastatteluputken jälkeen on lounastauon aika! Tämä on erinomainen hetki irrottautua haastatteluista ja tyhjentää aivoja. Lounaan jälkeen kerään ajatukset kasaan siirtäen kaikki muistiinpanoni digitaaliseen muotoon. Monesti haastattelut jättävät päälle melkoisen flow-tilan, joten rekrytointeihin liittyvä puhelintyö sujuu soljuvasti iltapäivällä. Joskus sparrataan asiakkaita, toisinaan kandidaatteja.
Haastattelupäivien ulkopuolella hoidan kaikkea muuta. Kirjoitan muistiinpanojen pohjalta yhteenvetoja kandidaateista, soitan suosittelijapuheluita, käyn keskusteluja hakijoiden kanssa, kokoan suorahakulistoja, kontaktoin eri alojen asiantuntijoita, tutustun tuleviin rekrytointeihin tai toimialoihin ja hoidan niin sanottuja jälkihoitopuheluita eli keskustelen valitsematta jääneiden kandidaattien kanssa heidän fiiliksistään, päätökseen johtaneista syistä ja mahdollisista jatkostepeistä.
Tärkeässä roolissa on tietysti myös rekrytointiprosessien aikatauluttaminen. Sekä kandeilla että yrityksillä tulee olla tieto siitä, missä vaiheessa he voivat mitäkin odottaa. Samalla hoidan viestintää kandien ja yrityksien välillä.
Ihmisten kanssa työskennellessä voi sattua yhtä, jos toista. Ehkä kliseistä, mutta tilanteessa kuin tilanteessa on pysyttävä rauhallisena. Paniikissa toimiessa voi sattua lisää virheitä tai kommunikoida epäselvästi, joka voi sekoittaa pakkaa entistä enemmän.
Jos rekrytoinnin suhteen tulee ongelmia, on tärkeintä hahmottaa, missä mentiin vikaan. Meillä kättä nostetaan pystyyn virheen merkiksi ja puretaan asiat palasiksi. Virheitä kun sattuu kaikille.
Virheitä välttääkseen ja onnistuneita rekrytointeja mahdollistaakseen nostaisin tärkeimmäksi asiaksi kommunikoinnin. Sujuva ja avoin viestintä on avain laadukkaaseen lopputulokseen. Sille on osattava varata aikaa – myös muutoksen keskellä.
Loppuun haluan sanoa sen tärkeimmän. Kollegat ja alasta haaveilevat: muistakaa, että olette monelle se tärkeä linkki elämän mullistuksissa. Kandidaatteja kohdatessaan on syytä muistaa inhimillisyys, kommunikaatio ja tuki prosessin eri vaiheissa.
Ja muistakaa myös itseänne, jotta ette elä vain muiden mukana. Rekrytointi on intohimoala, jolle on helppo antaa itsestään paljon. Onneksi se antaa samalla mitalla takaisin.
Blogin kirjoittaja on Maria, Helmitehtaan rekrytointikonsultti. Rekrytointien ohella Maria rakastaa viherkasvien hoivaamista, matkustelua ja käsitöiden tekemistä.
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...
Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....