Kurkistus laatikon ulkopuolelle
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
Edelläkävijyys vaatii rohkeutta – olipa kyseessä asiakas tai yhteistyökumppani. Rekrytointikumppania valitessaan yrityksen on osattava nähdä tarpeensa kokonaisvalaisesti.
Asiakaslähtöisen kumppanuuden myötä yritys näyttäytyy houkuttelevana toimijana työnhakijoiden keskuudessa ja säästää resursseja liiketoimintansa ydintekemiseen.
”Paljon on tehtävää tulevaisuudessa. Vaikka saamme jatkuvasti kiitosta toiminnastamme, on ala yleisellä tasolla vielä harmittavan pölyttynyt. Tätä imagoa pyrimme muuttamaan asiantuntevalla ja persoonallisella otteellamme”, kertoo rekrytointikumppanina toimivan Helmitehdas Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Nieminen.
Vuodesta 2015 alkaen Helmitehtaan missiona on ollut tarjota asiakkailleen laadukasta ja poikkeuksellisen välittävää kumppanuutta. Työelämän murroksessa kumppanuuden merkitys on korostunut entisestään.
”Panostamme pitkäaikaisiin asiakkuuksiin, joita vaalimme koko sydämellämme. Rekrytointitoimeksiannot ovat meille kunnia-asia. Haluamme oppia tuntemaan kumppanimme kokonaisvaltaisesti – se vaatii heittäytymistä niin tiimiltä kuin asiakkailtamme. Emme ole kaikkien kumppani, emmekä haluakaan olla”, Marjukka hymyilee.
Miten Helmitehdas pystyy valitsemaan asiakkaansa tilanteessa, jossa toimialan kilpailu käy kuumana isojen talojen tehdessä massarekrytointeja ja uusien toimijoiden pyrkiessä valloittamaan jalansijaa?
”Olemme pirun ylpeitä siitä, mitä me teemme. Se näkyy kaikessa toiminnassamme. Olemme olemassa asiakkaitamme varten: haluamme löytää heidän kulttuuriinsa ja rekrytoitavaan positioon täydellisesti istuvan henkilön. Emme vain työntekijää, joka täyttää vaatimukset.”
Rekrytointialan tulevaisuuden suuntaviivoja asettaessa Helmitehtaan toiminnassa on korostunut kokonaisvaltaisuus ja rohkeus erottua.
”Rekrytointi ei ole enää vain sopivien työntekijöiden etsimistä perinteiseksi koettuja kanavia hyödyntäen. Panostamme ensiluokkaiseen suorahakuun osana jokaista rekrytointitoimeksiantoamme toimien asiakkaidemme brändilähettiläinä alan asiantuntijoiden keskuudessa”, Marjukka kertoo.
Työelämän murroksessa yhä harvempi työntekijä motivoituu siirtymään työnantajalta toiselle palkkauksen perässä. Työn merkityksellisyys ja yrityksen työnantajakuva nousevat selkeiksi kilpailutekijöiksi.
”Autamme asiakkaitamme vastaamaan tähän haasteeseen paitsi yksilöllisen hakijakokemuksen kautta, myös strategisemman suunnittelun avulla. Asiakkaamme kaipaavat yhä kattavampia palveluita tukemaan tiimiensä menestymistä ja liiketoiminnan kasvua niin Suomessa kuin Pohjoismaissa.”
Myös Helmitehtaalla katseet on suunnattu Suomen rajojen ulkopuolelle.
”Kansainvälistyminen on ollut yksi tavoitteemme, josta on nyt tullut ajankohtaista. Pyyntö globaaleista rekrytoinneista tuli asiakkailtamme, ja haluamme vastata tähän tarpeeseen. Edessä on hieno, mutta vaativa matka, josta olemme valtavan innoissamme”, Marjukka iloitsee.
Artikkeli on julkaistu osana Talouselämän yhteydessä julkaistavaa BusinessNOW-julkaisua syyskuussa 2022. Pääset lukemaan koko julkaisun täältä.
Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...
Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...
Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....