Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

1 minuutin lukuaika

Suuntaviivoja tulevaisuuden rekrytointiin

Featured Image

Edelläkävijyys vaatii rohkeutta – olipa kyseessä asiakas tai yhteistyökumppani. Rekrytointikumppania valitessaan yrityksen on osattava nähdä tarpeensa kokonaisvalaisesti.

Asiakaslähtöisen kumppanuuden myötä yritys näyttäytyy houkuttelevana toimijana työnhakijoiden keskuudessa ja säästää resursseja liiketoimintansa ydintekemiseen.

”Olemme pirun ylpeitä siitä, mitä me teemme. Se näkyy kaikessa toiminnassamme.”


”Paljon on tehtävää tulevaisuudessa. Vaikka saamme jatkuvasti kiitosta toiminnastamme, on ala yleisellä tasolla vielä harmittavan pölyttynyt. Tätä imagoa pyrimme muuttamaan asiantuntevalla ja persoonallisella otteellamme”, kertoo rekrytointikumppanina toimivan Helmitehdas Oy:n toimitusjohtaja Marjukka Nieminen.

Vuodesta 2015 alkaen Helmitehtaan missiona on ollut tarjota asiakkailleen laadukasta ja poikkeuksellisen välittävää kumppanuutta. Työelämän murroksessa kumppanuuden merkitys on korostunut entisestään.

”Panostamme pitkäaikaisiin asiakkuuksiin, joita vaalimme koko sydämellämme. Rekrytointitoimeksiannot ovat meille kunnia-asia. Haluamme oppia tuntemaan kumppanimme kokonaisvaltaisesti – se vaatii heittäytymistä niin tiimiltä kuin asiakkailtamme. Emme ole kaikkien kumppani, emmekä haluakaan olla”, Marjukka hymyilee.

Miten Helmitehdas pystyy valitsemaan asiakkaansa tilanteessa, jossa toimialan kilpailu käy kuumana isojen talojen tehdessä massarekrytointeja ja uusien toimijoiden pyrkiessä valloittamaan jalansijaa?

”Olemme pirun ylpeitä siitä, mitä me teemme. Se näkyy kaikessa toiminnassamme. Olemme olemassa asiakkaitamme varten: haluamme löytää heidän kulttuuriinsa ja rekrytoitavaan positioon täydellisesti istuvan henkilön. Emme vain työntekijää, joka täyttää vaatimukset.”

Ei bulkkia, vaan laatua

Rekrytointialan tulevaisuuden suuntaviivoja asettaessa Helmitehtaan toiminnassa on korostunut kokonaisvaltaisuus ja rohkeus erottua.

”Rekrytointi ei ole enää vain sopivien työntekijöiden etsimistä perinteiseksi koettuja kanavia hyödyntäen. Panostamme ensiluokkaiseen suorahakuun osana jokaista rekrytointitoimeksiantoamme toimien asiakkaidemme brändilähettiläinä alan asiantuntijoiden keskuudessa”, Marjukka kertoo.

Työelämän murroksessa yhä harvempi työntekijä motivoituu siirtymään työnantajalta toiselle palkkauksen perässä. Työn merkityksellisyys ja yrityksen työnantajakuva nousevat selkeiksi kilpailutekijöiksi.

”Autamme asiakkaitamme vastaamaan tähän haasteeseen paitsi yksilöllisen hakijakokemuksen kautta, myös strategisemman suunnittelun avulla. Asiakkaamme kaipaavat yhä kattavampia palveluita tukemaan tiimiensä menestymistä ja liiketoiminnan kasvua niin Suomessa kuin Pohjoismaissa.”

Myös Helmitehtaalla katseet on suunnattu Suomen rajojen ulkopuolelle.

”Kansainvälistyminen on ollut yksi tavoitteemme, josta on nyt tullut ajankohtaista. Pyyntö globaaleista rekrytoinneista tuli asiakkailtamme, ja haluamme vastata tähän tarpeeseen. Edessä on hieno, mutta vaativa matka, josta olemme valtavan innoissamme”, Marjukka iloitsee.

Artikkeli on julkaistu osana Talouselämän yhteydessä julkaistavaa BusinessNOW-julkaisua syyskuussa 2022. Pääset lukemaan koko julkaisun täältä.

Suorahakua jokaiselle roolista riippumatta

Modernista rekrytoinnista ei voi puhua mainitsematta suorahakua. Mutta minkä takia suorahausta on tullut niin tärkeä osa jokaista laadukkaasti...

Lue lisää

Johtajarekryt määrittävät yrityksen suunnan

Herättääkö sanapari Executive Search jotain mielikuvia? Varmasti – kyseessä on nimittäin jokaiselle tuttu ylimpään johtoon ja hallitusammattilaisiin...

Lue lisää

Juniori, seniori vai jokin ihan muu?

Junnu, sennu vai jokin muu? Modernissa ja työntekijöidensä urakehitystä tukevassa yrityksessä titteliviidakossa osataan suunnistaa pelkkää virkaikää...

Lue lisää