Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

1 minuutin lukuaika

Titteleissä vähemmän voi olla enemmän

Featured Image

Titteli on toiselle kultaakin kalliimpi, toinen ei taas piittaa tittelijargoniasta lainkaan. Jokainen uusi rekrytointi on loistava tilanne tarkastella titteleitä kriittisin silmin. Siksi me olemme asiakkaidemme apuna silloin, kun tarve on.

Special Senior Key Account Executive Marketing Consultant Manager... Hetkinen, mikä ihmeen titteli tämä on olevinaan?

Myönnettäköön: kyseessä on TikTok-trendi, jonka tarkoituksena oli oivallisesti parodisoida jo osittain hullunkuriseksi muuttuneita titteleitä työelämän eri laitamilta. Vitsikkäässä somesisällössä on kuitenkin perää. Olet varmasti törmännyt titteleihin, jotka ovat nostaneet kulmasi koholle.

Työelämässä käytetään yhä enemmän mielikuvitusta. Asiantuntijoista kilpailtaessa titteli voi olla erottautumistekijä, mutta niiden kanssa ei kannata lähteä laukalle – ainakaan liiaksi. Vaikka Ninja saattaa kuulostaa tittelinä mielenkiintoiselta, saattaa sen käyttäminen nostaa esiin haasteita, joita titteliä pohtiessa ei välttämättä tullut ajatelleeksi.

Kysyimme LinkedIn-seuraajiltamme heidän mielipidettään titteleihin liittyen. Jopa 48 prosenttia kyselyyn vastanneista (181 vastaajaa) koki parhaaksi tilanteen, jossa titteli kuvastaa juuri sitä, mitä rooli pitää sisällään niin vastuun kuin työtehtävien osalta. Toisaalta 37 prosenttia vastanneista tuumasi, ettei tittelillä lopulta ole suurta merkitystä, kunhan se kuvastaa tehtävää edes hieman.

Titteli viestii moneen suuntaan

Olipa tittelin taustalla mitä tahansa, lienee sen tärkein tarkoitus viestittää muille ihmisille henkilön työtehtävistä, vastuista ja roolista kyseisessä yrityksessä. Etenkin uusia rekrytointeja tehdessään yrityksen kannattaa pysähtyä miettimään roolin tehtävänkuvaa ja sitä, vastaako annettava titteli sen sisältöä.

Miksi? Annas, kun kerromme.

  1. ASIAKASKOKEMUS
    Titteli viestii asiakkaalle tai muun ulkoisen sidosryhmän edustajalle, millaisissa asioissa hän voi yrityksen eri työntekijöitä lähestyä. Oikealla tittelillä vältetään asiakkaan hämmentämistä. 
  2. SISÄINEN KOMMUNIKAATIO
    Etenkin isommissa yrityksissä titteli auttaa myös sisäisessä viestinnässä, kun kaikki työntekijät eivät ole toisilleen entuudestaan tuttuja. Asiat sujuvat selkeämmin, kun jokainen tietää, kehen olla yhteydessä minkäkin asian tiimoilta.
  3. HAKIJAKOKEMUS
    Rekrytointia tehdessä titteli kertoo hakijalle avoinna olevan paikan vaatimustasosta ja tehtävänkuvasta. Titteli on usein se, mikä avoimesta paikasta luetaan ensimmäisenä. Sen perusteella päätetään, jatkuuko lukeminen pidemmälle. Pahimmassa tapauksessa voit menettää loistavan hakijan, joka olisi voinut innostua itse tehtävänkuvauksesta, mutta joka jätti hakemuksen lukematta tittelin vuoksi.

Titteleitä tarkastellessa on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen. Ulkoinen rekrytointikumppani osaa haastaa ja sparrata asiakastaan löytämään juuri heidän tiimiinsä täydellisesti istuvat tekijät ja roolia kuvaavat tittelit. 

Kaipaatko apua laadukkaat rekrytoinnit taataksesi? Ota yhteyttä!

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...

Lue lisää
Voittavien tiimien rakentaja

Voittavien tiimien rakentaja

Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...

Lue lisää
Näin hurmaat työnhakijan

Näin hurmaat työnhakijan

Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....

Lue lisää