Skip to the main content.
Ota yhteyttä Avoimet työpaikat

2 minuutin lukuaika

Toimiva kumppanuus lähtee myynnistä

Featured Image

Toimiva kumppanuus rakentuu luottamukselle, joka luodaan jo myynnin ensikohtaamisessa. Pitkän ja hedelmällisen yhteistyön avaimia kannattaa vaalia, kirjoittaa Can blogissaan.

Kaupallisuuden merkitys on kasvanut toimialaan tai rooliin katsomatta. Kuten monet toimijat, panostamme me Helmitehtaalla pitkäaikaisiin kumppanuuksiin, joissa tiedämme, mitä asiakkaamme arvostavat ja tarvitsevat. Tehtävänämme on auttaa asiakkaitamme menestymään heidän liiketoiminnassaan oikeiden, juuri heidän tiimiinsä ja haluttuun rooliin sopivan rekrytoinnin avulla. 

Myynnillä ja sen tekijöillä on valtavan tärkeä rooli toimivan kumppanuuden rakentamisessa, sillä luottamusta luodaan jo aivan ensimmäisistä yhteydenotoista alkaen.

Miksi kumppanuus kannattaa?

Me uskomme, että kumppanuuksiin panostaminen säästää yritykseltä aikaa, rahaa ja vaivaa – niitä tärkeitä resursseja, jotka on hyvä vapauttaa liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen. 

Oikean ja juuri sinun yrityksellesi sopivan kumppanin löytäminen ei välttämättä käy käden käänteessä. On uskallettava haastaa myös omia tapojaan, joskus epäonnistuttava ja ymmärrettävä tarpeensa sitä kautta. Pohjatyöllä on tärkeä rooli: kun ymmärrät itse, mitä yrityksesi tarvitsee, on kumppanin valinta helpompaa.

Parhaimmassa tapauksessa oikein valittu kumppani tietää puolestasi sen, mikä palvelee yritystäsi nyt ja pidemmällä tähtäimellä. 

Asiakassuhteen rakentuminen myynnin poluilla

Asiakassuhteen rakentaminen alkaa aina tutustumisesta yrityksen arvoihin, päättäjiin, toimialaan, kilpailijakenttään ja taloustietoihin. Jokaisen myyjän työkalupakista tulisi löytyä aito kiinnostus mahdollisen asiakkaan taustoihin, sillä ensikohtaaminen on monesti se ainut hetki osoittaa tahtotila syventyvästä yhteistyöstä. Kotiläksyt tulisi olla tehtynä.

Myyntityö on toisinaan raakaa peliä: tulos tai ulos. Jos et onnistu vakuuttamaan potentiaalista asiakasta myynnin alkupäässä esimerkiksi kylmäsoittoa tehdessäsi, ei asiakas todennäköisesti kiinnostu rakentamaan kanssasi pitkäaikaisempaa kumppanuutta. 

Ensikohtaaminen ei kuitenkaan synnytä toimivaa asiakassuhdetta – se antaa alustan kumppanuuden kasvulle ja kehitykselle. On muistettava, ettei asiakkuus rakennu tai pysy yllä ensimmäisen yhteisen projektin jälkeen ikuisesti. Se vaatii paljon erilaisia kontaktipisteitä, joissa myyjän rooli korostuu. Vaaditaan periksiantamattomuutta, asiakkaan huomioimista, yksityiskohtien ymmärtämistä, aktiivista yhteydenpitoa, läpinäkyvyyttä, aitoutta ja ennen kaikkea rehellistä mielenkiintoa asiakkaan menestymistä ja tarpeita kohtaan.

Ei liene turhaa siteerata legendaarista lausahdusta: "vietä aikaasi siellä, missä asiakkaasi ovat."

Asiakkuudesta kumppanuudeksi

Asiakkaan luottamuksen voittamisen jälkeen myyjän tärkein tehtävä on jalostaa asiakassuhde kumppanuudeksi, joka hyödyttää mahdollisimman paljon kumpaakin osapuolta.

Pitkäkestoinen, jatkuva ja onnistunut yhteistyö tuo tasapainoa niin asiakkaalle kuin palveluaan tarjoavalle toimijalle. Jokaisen liiketoiminnan tärkeimpiä menestystekijöitä ovat juuri ne oikein valitut kumppanit, joille ulkoistaminen mahdollistaa resurssien hyödyntämistä asioihin, joissa yritys oikeasti loistaa ja joista tulosta halutaan tehdä. 

Me Helmitehtaalla tiedämme, mitä asiakkaamme arvostavat. Panostamme laatuun, tehokkuuteen ja asiantuntijuuteen tarjoten asiakkaillemme ketterää ja välitöntä rekrytointikumppanuutta silloin, kun he sitä tarvitsevat. Olemme läsnä asiakkaamme arjessa, menestyksessä ja vastoinkäymisissä toimien läpinäkyvästi tilanteesta riippumatta. Rekrytointimaailmassa läpinäkyvyys on yksi luottamuksen peruspilareista, ja tästä me emme tingi.

Myynti ei unohda. Varmasti isoin virhe, jonka kumppani voi asiakkaalleen tehdä, on jättää toinen osapuoli pimentoon. Siksi me Helmitehtaalla olemme kiinnostuneita kuulemaan asiakkaistamme myös silloin, kun tarvetta aktiivisille rekrytointipalveluille ei ole. Ei siksi, että haluaisimme takoa rautaa, vaan siksi, että me välitämme.

No, miten on: laitetaanko kumppanuus tulille?

Blogin kirjoittaja on Customer Success Specialistina Helmitehtaalla työskentelevä Can Nurgün.

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kurkistus laatikon ulkopuolelle

Kuuluisimpia kliseitä niin työelämässä kuin arjessa ovat luovien ratkaisujen etsiminen laatikon ulkopuolelta, kirjoittaa Helmitehtaan Talent...

Lue lisää
Voittavien tiimien rakentaja

Voittavien tiimien rakentaja

Helmitehdas esittelee säännöllisesti eri alojen ammattilaisia, jotka ovat valmiita tarttumaan uusiin haasteisiin työelämässä. Tämänkertaisen...

Lue lisää
Näin hurmaat työnhakijan

Näin hurmaat työnhakijan

Työpaikkailmoituksien kuluneimmat kliseet ja sanankäänteet ovat muodostuneet asiantuntijoiden ja työnhakijoiden keskuudessa jo melkoiseksi vitsiksi....

Lue lisää